مارس 29، 2012

مصـر هى أُمـى " مُذكراتْ مصريـة قبل الثورة " . -13-





مِن الآخـــر .
---------


ناس كتير ممكن تاخد كلامى اللى فات على انى شخصية بتحاول تحبط الناس و تحسسهم بالعجز ؛
 و ان التغيير صعب أو بعيد !!

بس انا قصدى العكس 100% ؛ بلدنا محتاجة لينا بجد دلوقت ؛
محتاجة مننا ان احنا نتغير و نغير كل السلبيات السلوكية اللى كنا بنعملها سواء بقصد او بدون ؛
و احنا بدأنا فعلاً لما رمينا السلبية ورا ضهرنا و حرقنا يافطة " و انا مالى "
و قررنا يكون لنا موقف و نقول لأ ؛ و نجحنا و الحمد لله .

و واثقة ان احنا قادرين نغير اكتر و اكتر و نقضى على كُل حاجة ممكن تسبب لنا الاحباط او حالة الاستسلام اللى كنا فيها
قبل كده تانى !
صحيح يمكن يكون فى سلبيات تانية احنا بنعملها انا ما اخدتش بالى منها ؛

بس انا واثقة ان احنا بدأنا كلنا فعلاً بنفسنا :)

و لانى قررت أبدأ بنفسى زى ما قلت لكم كتبت المُذكرات دى و هى اولى تجاربى فى النوع ده من الكتابة ؛ و اللى شجعنى انى اعمل كده احساسى انى ممكن اغير حاجة بكلمة كتبتها ؛
ساعتها بجد هحس انى قدرت اعمل حاجة لبلدى .

 لانى من و انا صغيرة بفكر ازاى أأقدر افيد بلدى لقتنى وصلت لنتيجة هى انى
 احاول افيدها بقلمى لان يمكن ده اللى املكه بس دلوقت .

 مصـــــــــر 2011

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق