مارس 13، 2012

مصـر هى أُمـى " مُذكراتْ مصريـة قبل الثورة " . -7-





و انا مالى " السلبية "
-------------------

شفت اللى بيحصل :
" شفت الراجل خبط الواد و جرى ازاى .. - و انا مالى "
" شفت الموظف اللى ما عندوش ريحة الدم ؛ طالب رشوة ببجاحة كده .. -  و انا مالى يا عم ؛ ما كلها ماشية كده !"
" ما تبلغ يا عم عن عشة الفراخ اللى عند جيرانكم دى بدل ما تجيب لكم المرض .. 
- و انا مالى ؛ هجيب لنفسى المشاكل ليه !! و اهو ربك بيسترها !! "
" … -  و انا مالى " ؛ " … -  و انا مالى " …. الخـ ....

طبعا كلمة و انا مالى دى بتعتبر من مبادئ اللغة العربية عندنا ؛ 
و للأسف لو جيت تكلم حد و تقوله ازاى وصلنا لدرجة ان الكلمة دى تتحكم فينا كده هيرد و يقلك : 
و انا مالى ؟!!

و تنقسم و انا مالى ل 3 أقسام : 
الواو : حرف جر ؛ 
 أنا :  و اعوذ بالله من كلمة أنا ؛ 
مالى :  اللى ممكن تعنى فلوسى او كناية عن الشخص .
و الجملة كلها كناية عن فعل أخطر و اخطر و هو
" السلبية " 
اللى بتعتبر من ابشع الصفات الانسانية اللى ممكن تصيب اى مجتمع لانها زى السرطان ؛ 
بيتفشى فى جميع أجزاء الجسد و يصيب المجتمع بالتأخر .

و للأسف كانت السلبية جزء كبير من حياتنا قبل الثورة ؛ 
و كان الدافع دايما هو الخوف او التعود او تكبير الدماغ ؛ 
لانك مهما اتكلمت مش هتغير حاجة  - ده كان المعتقد السائد و اللى اثبت خطأه 100% لاننا لما اتكلمنا غيرنا كتيـــــــــر - .

و بما انى قررت أبدأ بنفسى فكان ليا مواقف كتير مع " و انا مالى " .. 
بس الوضع كان مختلف شوية معايا لان كان بيتقالى 
" و انتى مالك .. خليكى فى حالك عشان تاكلى عيش و تعيشى مرتاحة " !! " هو انتى يعنى هتغيرى الكون " 
و من امثال اخوات و انا مالى الكثير و الكثير ..

بس انهاردة انا فخورة انى كنت كده و هفضل كده .. 
ممكن ما اكونش صح دايما و اكيد مش هكون غلط على طول !
بس أهم حاجة انى اكون شخصية ايجابية 100% ؛ و لو حد قلى كبرى دماغك هقله " و انت مالك " !!

مصر 2011

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق